یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

مراحل انجام طلاق توافقي

مراحل انجام طلاق توافقي به زبان ساده

گام اول: زن و شوهر بايد در مورد تمام پنج مورد بالا به طور كامل به توافق برسند. براي اين كار توصيه مي‌شود حتما از وكلاي خانواده و مشاوران امور خانواده كمك بگيريد، تا در مراحل بعدي با مشكل روبرو نشويد.

گام دوم: زوجين پس از مشخص شدن و طي كردن گام اول بايد به باهم به دفاتر خدمات قضايي مراجعه كرده و دادخواست طلاق توافقي يا همان گواهي عدم امكان سازش را تنظيم كنند. (در اين مرحله، ارائه مدارك شخصي و اصل سند ازدواج الزامي است.)

گام سوم: در مرحله بعد دادگاه خانواده براي رسيدگي به موضوع طلاق زن و شوهر برگزار خواهد شد. دادگاه در اين مرحله با ارجاع زوجين به مشاور خانواده وظيفه دارد تلاش خود را بر عدم جاري سازي صيغه طلاق بر عهده بگيرد. ( البته زوجين مي‌توانند تقاضاي طلاق را ابتدا در اين مراكز مطرح كنند، تا اين مرحله انجام نشود و فرايد طلاق تسريع يابد.)

گام چهارم: پس از صدور گواهي عدم امكان سازش توسط قاضي، زن بايد گواهي سلامت بكارت بگيرد و در صورت عدم باكرگي، گواهي عدم بارداري اخذ كند.
( در صورت باكره بودن زوجه، مهريه اي كه به او تعلق مي‌گيرد، نصف مهريه توافق شده مي‌باشد.)

گام پنجم: پس از تاييد و انجام تمام مراحل فوق، گواهي عدم سازش توسط دادگاه و با اعتبار سه ماه صادر خواهد شد و زوجين مي‌توانند در اين مدت با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق، از هم متاركه كنند.
( پس از گذشت سه ماه. تمام مراحل قبل از اعتبار ساقط خواهد شد.)

نكته: البته زوجين در روزي كه قاضي در حال تنظيم حكم گواهي عدم سازش است، مي‌توانند خود را از حق تجديد و فرجام خواهي عزل كرده و راي دادگاه را قطعي كنند تا اعتبار سه ماهه نيز در ميان نباشد.

جمع بندي

ازدواج در تمام جوامع و مذاهب امري مقدس و پاك است، ولي گاهي اوقات به دليل شرايط و مشكلاتي خاص كه مي‌تواند علل مختلفي داشته باشد، جدايي زوجين به صلاح يكديگر مي‌باشد.
باز هم ما توصيه مي‌كنيم قبل از هرگونه تصميم و حتي بيان كردن آن با بكديگر، با مشاوران ارشد امور خانواده مشورت كنيد و بنيان خانواده را به آساني از بين نبريد.
اما اگر به هر عنوان صلاح شما جدايي بود، ما در گروه وكلاي آهوپاي با بهره مندي وكلاي مجرب امور خانواده و طلاق آماده مشاوره رايگان به شما عزيزان در جهت تسريع و تسهيل فرايند طلاق شما و بهبود شرايط شما هستيم.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.