یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

سرقت هويت و انواع آن (راهنماي جامع)

هنگامي كه خبري از سرقت مي‌شنويد در ذهن خود سرقت از طلا، پول، ماشين و… را تصور مي‌كنيد. در دنياي امروز كه همه چيز در مسير ديجيتالي شدن است؛ شاهد نوع ديگري از جرايم هستيم كه در گذشته وجود نداشته‌اند. سرقت هويت يكي از خطرهايي است كه امروزه افراد زيادي در معرض آن هستند. سرقت هويت انواع مختلفي دارد؛ مانند: سرقت هويت پزشكي، سرقت هويت مالي، سرقت هويت كيفري و…

در اين مقاله قصد داريم تا شما را با سرقت هويت، انواع آن و راه هاي محافظت از خود در برابر اين نوع سرقت را به شما آموزش دهيم؛ پس تا انتهاي اين مطلب همراه ما باشيد.

وكيل سرقت هويت در تهران

حال كه نزديك به ۱۰ ماه از شيوع ويروس كرونا در كشور مي‌گذرد؛ متوجه شده‌ايد كه سيستم هاي آنلاين و تلفن هاي همراه اهميت بيشتري نسبت به قبل پيدا كرده‌اند. بسياري از كالاهايي كه خريد آن‌ها در گذشته به‌صورت آنلاين ممكن نبود، اكنون فقط در بستر فضاي آنلاين به‌فروش مي‌رسند و همين امر فرصت خوبي را براي كلاهبرداران فراهم مي‌كند. آهوپاي همواره در تلاش است تا شما عزيزان در زمينه وكالت سرقت و دعاوي سرقت راهنمايي كند. در صورت نياز به وكيل سرقت در تهران مي‌توانيد با آهوپاي تماس بگيريد.

سرقت هويت چيست؟

 

كلاهبرداري هويت

 

همانطور كه مي‌دانيد سرقت به معناي ربودن مال متعلق به غير است. در اينجا سرقت هويت در زير شاخه هاي جرايم رايانه‌اي قرار مي‌گيرد اما چيزي از ماهيت سرقت بودن آن كم نمي‌شود بلكه فقط نوع ربودن و سرقت تفاوت دارد.

سرقت هويت چيست؟ سرقت هويت به گونه اي از جرايم گفته مي‌شود كه دربردارنده سوءاستفاده از شماره حساب، تقلب مالي، جعل، قاچاق انسان و حتي تروريسم است. به عبارتي ديگر در سرقت هويت، اطلاعاتِ فرد (چه عمومي و چه خصوصي)‌ ربوده مي‌شود و از آن اطلاعات سوءاستفاده مي‌شود. شايد بهتر باشد به جاي اصطلاح “سرقت هويت” از “جعل هويت” و يا “كلاهبرداري هويت” استفاده كرد.

سرقت هويت و يا همان جعل هويت چند نوع است؟

بر اساس تحقيقات انجام شده سرقت هويت را ميتوان به ۶ دسته تقسيم كرد:

  • سرقت هويت پنهاني
  • سرقت هويت كيفري
  • سرقت هويت تركيبي
  • سرقت هويت پزشكي
  • سرقت هويت كودك
  • سرقت هويت مالي

سرقت هويت پنهاني چيست؟

 

جعل هويت پنهاني، جعل اثر انگشت

 

در اين نوع سرقت، سارق هويت شخص ديگري را به منظور پنهان كردن هويت اصلي خود جعل مي‌كند. انگيزه هاي زيادي از اين كار وجود دارد؛ مثلا اگر شخص بدهكار باشد با اين كار مي‌تواند هويت خود را مخفي كند و از دست طلبكارها فرار كند.

سرقت هويت كيفري

تصور كنيد مجرمي توسط پليس دستگير مي‌شود و هويت خود را پنهان مي‌كند و از هويت شخص ديگر استفاده مي‌كند. در اين‌صورت جرم به نام فردي ثبت مي‌شود كه در اين جرم دخالتي نداشته است. پاكسازي اين سوابق كيفري كار آساني نيست و روند بسيار پيچيده و طولاني و سختي دارد. در اين زمان نياز است تا با آهوپاي تماس بگيريد و تقاضاي بهره‌مندي از وكيل سرقت را داشته باشيد. بعد از هماهنگي هاي لازم و قبول وكالت سرقت شما توسط وكلاي آهوپاي مي‌توانيد با خيالي آسوده روند پرونده جعل هويت را دنبال كنيد.

جعل هويت تاثيرات بسيار زيادي را بر زندگي قربانيان مي‌گذارد و در موارد بسيار زيادي مي‌تواند زندگي شغلي و اجتماعي آنان را به حالت تعليق درآورد؛ پس در واگذاري پرونده خود به يك وكيل سرقت هويت تعلل نكنيد!

سرقت هويت تركيبي – رايج‌ترين نوع جعل هويت

اگر بخواهيم خيلي ساده اين نوع سرقت را تعريف كنيم، مي‌توان گفت در سرقت هويت تركيبي، سارق با شيوه هاي خاصي و با تركيبي از هويت چند نفر، دست به اعمال مجرمانه مي‌زند. كشف و تعقيب اين نوع جعل بسيار دشوار است!

سرقت هويت پزشكي

اين نوع سرقت نه تنها در گذشته بلكه در حال حاضر نيز يكي از مرسوم ترين انواع جعل هويت است. در سرقت هويت پزشكي، فردي از اطلاعات بيمه فرد ديگر براي دريافت كالا يا خدمات استفاده مي‌كند. البته از اين نوع سرقت به دليل پيگيري هاي بيشتر مراجع مربوطه، تا حدي جلوگيري مي‌شود اما اگر بخاطر داشته باشيد در سال‌هاي قبل بسياري از افراد از دفترچه بيمه فردي ديگر براي ويزيت دكتر و دريافت نسخه استفاده مي‌كردند، اين كار نوعي سرقت هويت پزشكي است!

سرقت هويت كودك؟ آيا اين كار امكان‌پذير است؟

 

جعل هويت كودكان

 

شايد تعجب كنيد؛ ولي بله! اين كار امكان‌پذير است. به ندرت ديده شده است كه افراد سودجو از اطلاعات كودكان براي منافع شخصي خود استفاده مي‌كنند. زيرا كودكان فاقد اطلاعاتي هستند كه به آن‌ها وابسته باشد؛ از اين رو تا زماني كه آن ها توانايي پيگيري مسائل را نداشته باشند، اين جرم كشف نشده باقي مي‌ماند.

سرقت هويت مالي

سرقت هويت مالي همان سرقت اطلاعات مالي و تجاري است. در واقع ربودن اطلاعات مالي و تجاري اشخاص حقوقي و حقيقي به منظور كسب منفعت و خدمات مالي، سرقت هويت مالي محسوب مي‌شود.

وكيل سرقت هويت در تهران

در صورت بروز هريك از جرايم بالا مي‌توانيد با آهوپاي در تماس باشيد و از خدمات گروه وكلاي آهوپاي بهره ببريد. آهوپاي با داشتن پرونده هاي موفق در زمينه وكالت دعاوي سرقت توانسته رضايت موكلان خود را جلب نمايد.

http://webilaw.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.