یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

جرم انگاري خانه فساد و فحشاء

جرايم فساد و فحشاء يكي از جرايم بسيار پيچيده، گسترده و البته ناآشكار است كه تمام دولت ها را سال هاست به خود درگير كرده است.
در سال هاي اخير در كشور ما نيز سازمان هاي دولتي، اجتماعي و قضايي با توجه به گسترش فساد در جامعه تلاش بسياري براي كنترل و مهار اين آسيب اجتماعي داشته اند. طبق تحقيقات به عمل آمده سبك زندگي متفاوت جوانان، نگرش هاي غلط به نيازهاي زيستي، روابط اجتماعي و همچنين اعتقادات مذهبي و در آخر انحرافات جنسي از جمله مواردي است كه بسياري از خانواده ها وجوانان را به دام اين گونه معضلات اجتماعي انداخته است.

در اين مقاله، ما در گروه وكلاي جرايم خانه فساد آهوپاي قصد داريم به روشنگري در مورد جرايم فساد با تمركز بر خانه فساد و فحشاء پرداخته و با تعاريف ساده و مشخص به سياست هاي جنايي قضايي در جرايم فساد و فحشاء، جرم انگاري و در نهايت مجازات اين دست جرايم بپردازيم.

 

جرايم مرتبط با فساد و فحشاء

 

الف: دايركردن مكان فساد و فحشا و تحريك مردم به فساد

تاسيس و گرداندن مراكز خاص به منظور فساد و فحشاء، امروزه در دنيا، در قالب تجارت صورت گرفته و به عنوان يكي از سودآور ترين درآمدهاي غيرقانوني از آن ياد مي‌شود.داير كردن خانه فساد و فحشاء به معناي تاسيس و اداره كردن آن مي‌باشد. در نتيجه محلي كه در آن مقدمات فساد و فحشا صورت مي‌گيرد خانه فساد نيست.

تعريف فساد و فحشا از منظر قانون:
در قانون مجازات اسلامي فساد بر هر عمل خلاف قانون اطلاق و فحشا به كار زشت و زنا اطلاق مي شود. يا توجه به اين مورد كه در ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامي بين دو اسم فساد و فحشاء حرف «و يا» آمده است بايد آن را دو جرم متفاوت تلقي كرد.
به طور خلاصه بايد اذعان داشت كه فساد و فحشاء بر مفاسد اخلاقي اشاره داشته و تشخيص آن نيز بر عهده دادگاه مي‌باشد.

چه كساني طبق قانون مجرم فساد و فحشاء هستند؟

الف) فردي كه مركز فساد و فحشاء را تاسيس و يا اداره كند.
ب) كسي كه مردم را به فساد و فحشاء تشويق كرده و يا مقدمه و موجبات آن را فراهم سازد.

توضيح:

ركن مادي جرم فساد و فحشاء، تاسيس و يا اداره محلي است كه در آن فساد و فحشاء ترويج و انجام مي‌شود. ركن معنوي اين جرم نيز شامل سوء نيت عام براي ترويج اعمال ضد عفت و اخلاق مي‌باشد.

اموال و محل فساد چه خواهند شد؟

طبق قانون موسسات و يا خانه هايي كه در آن فساد و فحشاء رواج داشته است به دستور دادگاه( ضمن حكم مجازات) بسته خواهند شد. ناگفته نماند كه جرم داير كردن مركز فساد و فحشاء نياز به تكرار فعل دارد به نحوي كه فعل اداره مركز فساد و فحشاء صادق باشد.
لازم به ذكر است كه دايركردن خانه فساد در كنار تشويق به فساد و فحشاء در كنار هم ماهيتي يكسان داشته و چون جرايم ارتكابي مختلف نمي‌باشد موجب تشديد مجازات خواهد شد.

ب) قوادي

قوادي به معناي رساندن زن و مرد به يكديگر به منظور ارتكاب اعمال منافي عفت مي‌باشد.
البته در جوامع امروزي اين جرم اغلب به صورت سازمان يافته و بسيار گسترده در جريان است و قاچاق زنان و دختران و تشكيل باندهاي فساد و مراكز فحشاء را نيز شامل مي‌شود.

ج) نگهداري، توليد و تكثير آثارمستهجن و مبتذل

اين موضوع از آن جهت جز جرايم جنسي مطرح مي‌شود كه اغلب افرادي كه مرتكب اينگونه جرايم مي‌شوند، اعمال آن ها يا منجر به وقوع جرايم جنسي مي شود و يا باعث نهادينه شدن انحراف جنسي در آن ها مي‌گردد و يا درحالتي شديد وسيله اي براي دستيابي افراد ديگر با تحت فشار قرار دادن بزه ديده، به اهداف شوم خود خواهد گرديد.

گسترش جرايم جنسي و انحرافات مخصوصا پس از وقوع اتفاقات تلخ و صحنه هاي غيراخلاقي افراد معروف، قانون گذار را مجبور به قوانيني جامع كرد تا قانون بتواند اين التهاب را تا حدي از بين ببرد.

مجازات جرايم دايركردن خانه فساد و فحشاء و قوادي

 

افرادي كه تحت جرايم تاسيس و داير كردن خانه فساد و فحشاء دستگير ميشوند طبق قانون به يك تا ۱۰ سال حبس محكوم شده و علاوه بر آن محل مربوطه با حكم دادگاه بسته خواهد شد.

افرادي كه به جرم قوادي دستگير شوند به دو نوع مجازات محكوم خواهند شد:

الف) شلاق: ۷۵ ضربه شلاق كه مجازات اجتماعي است و هيچ گونه اختلافي در آن ديده نمي‌شود.
ب) حبس: حيس از يك تا ۱۰ سال به نظر دادگاه

نكته: ممكن است دادگاه با صلاحديد خود مجرم را به جمع مجازات ها محكوم كرده و به اين ترتيب فرد را به اشد مجازات برساند.

 

منبع: مقاله فوق بر اساس مقاله «تحليل جزايي مربوط به فساد و فحشا» نوشته خانم بهرامي، جمع آوري، تدوين و نگارش شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.