یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

تفاوت پروانه پايه يك و پايه دو

تفاوت پروانه پايه يك و پايه دو 

وكيل پايه دو اختيارات محدودي دارد. آنها فقط مي توانند در آن دسته از دادگاه هاي كيفري شركت نمايند كه منجر به حبس كمتر از ۱۰ سال، شلاق، جريمه ي نقدي و يا اقدامات امنيتي باشند كه باز هم از لحاظ سقف ادعا محدوديت دارند اما وكلاي پايه يك مي توانند درهر نوع دادگاه حقوقي، كيفري يا غيره فعاليت داشته باشند.

يك وكيل پايه يك دادگستري بايد پس از گذراندن دوره ليسانس و كسب مدرك در حوزه حقوق يا مباني حقوق اسلامي، در آزمون پذيرش كارآموزي كانون وكلاي دادگستري شركت نمايد. اين آزمون سالي يك بار برگزار شده و رقابت سختي در آن وجود دارد.

پس از قبولي در آزمون،  نياز به استعلام عدم سوء پيشينه، عدم اعتياد و… است. با قبولي در آزمون و ارائه ي گواهي هاي گفته شده، فرد حال به عنوان يك كارآموز وكالت شناخته مي شود و بايد دو سال را نزد يك وكيل پايه يك دادگستري متخصص، دوره كارآموزي خود را بگذرانند. همچنين بايد در جلسات دادرسي شركت كرده و در تمام زمينه هاي حقوقي تجربه ي لازم را كسب نمايند. مرحله ي بعد از دوره ي كارآموزي دوباره شركت در آزموني به نام اختبار است كه هم بخش شفاهي و هم بخش كتبي دارد. در نهايت در صورت قبولي در اين آزمون، وكلا در مراسم سوگند نامه يا تحليف شركت كرده و به صورت رسمي يك وكيل پايه يك دادگستري خواهند بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.