یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

تفاوت قمار و شرط بندي

 قمار عبارت است از قراردادي بين دو يا چند شخص كه بازي خاصي را انجام دهند و هريك از آنها برنده شد، ساير افراد مبلغ و يا كالايي ارزشمند را در قبال اين پيروزي به او بدهند.

شرط بندي، قرارداد و معاهده اي است كه طي آن دو طرف براي پيروزي و يا اثبات يك موضوعي با يكديگر به رقابت مي پردازند، مانند پيش‌بيني برد و باخت، در جريان يك مسابقه و يا رقابت بر سر پيروزي در يك بازي دونفره مانند تخته نرد، شطرنج و… 

در اين جريان، هركس باخت و يا پيش بيني اشتباهي انجام داد طبق معاهده، مبلغ و يا كالايي ارزشمند را به فرد برنده بايد بدهد.

اموال ناشي از قمار و شرط بندي

طبق ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامي، تمام اسباب و اموال متعلق به قمار، بايد معدوم گشته و يا به عنوان جريمه ضبط گردند.
در مورد سايت هاي شرط بندي نيز، با شكايت شاكي و در صورت وجود دلايل و مدارك لازم و كافي، حساب فرد و يا افرادي كه وجوه قمار به آن واريز شده است، يه دستور دادستان و به دست پليس فتا مسدود خواهد گرديد.

 

بخشنامه دادستان كل كشور درباره سايت‌هاي قمار و شرط بندي

 

ارتكاب قمار با هر وسيبه و ابزاري حتي در فضاي مجازي و سايت‌هاي شرط بندي، قمار محسوب شده و طبق مفاد قانون مجازات اسلامي، جرم است.
طراحي و راه اندازي سايت هاي شرط بندي به مانند برقراري مكان قماربازي بوده و مشمول ماده ۷۸ قانون مجازات اسلامي بخش تعزيرات مي‌باشد.
شرط بندي روي نتايج مسابقات حرام بوده و حتي اگر مشمول قمار دانسته نشود مصداق به دست آوردن مال از راه نامشروع مي‌باشد و طبق ماده ۲ قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا، اختلاس و كلاهبرداري مي‌باشد.


قراردادن كارت بانكي براي وصول هزينه شركت در شرط بندي و قمار و همچنين طراحي سايت و يا در اختيار دادن فضاي ميزباني، باعث تسهيل وقوع اين جرم شده و مصداق همكاري در جرم مي‌باشد.

دادستان هاي محترم مراكز استان‌ها، وظيفه نظارت بر اجراي اين بخش نامه را بر عهده دارند و مي‌توانند احكام سابق و قطعي برائت صادره از طرف مراجع قضايي را مورد بازبيني قرار دهند و نسبت به اين احكام در مهلت قانوني، اعتراض و در جهت اعمال ماده قانون آيين دادرسي كيفري اقدام نمايند.

در خصوص كسب اطلاعات بيشتر در خصوص مسائل حقوقس قمار و شرط بندي به ادامه مطلب مراجعه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.