یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

مجازات قاچاق و فروش مواد مخدر

مطالعه پاره اي از نمونه هاي مربوط به مشكلات مصرف مواد مخدر و الگوهاي آسيب شناسي در اين سبك، بيانگر اين ميباشد كه نياز به مصرف مواد مخدر، افرايش چشمگيري پيدا كرده است و در اين هنگام است كه بازار توليد و فروش آن هم، دستخوش افزايش عرضه بيشتر ميشود. انواع مواد مخدر چه سنتي و چه صنعتي تأثيرات مخربي بر ذهن و مغز فرد مصرف كننده بجاي مي گذارد كه با هيچ دارو و درماني قابل جبران نخواهد بود.

با هربار استعمال مواد مخدر تعداد بسياري از سلولهاي خاكستري مغز از بين مي روند به همين دليل است كه افراد با مصرف مواد مخدر پس از مدتي دچار فراموشي يا كم شدن حافظه مي گردند.

 

متاسفانه با وجود آموزش هاي همه گير در باب پرهيز از مصرف مواد مخدر به ويژه در جوان، باز هم توليد كنندگان و خريداران از طريق راه هاي نويني محصول خود را به فروش ميرساند. در مطالب پيش رو مقصود آن است تا اطلاعات كلي اي از قوانين مهم قاچاق و مبارزه با مواد مخدر داده شود اما پيش از آن در صورت بروز هرگونه مشكل ميتوانيد با وكيل مواد مخدر آهوپاي تماس بگيريد.

مجازات فروش و قاچاق مخدرهاي شيميايي

هر كس هرويين، مرفين، كوكايين، متادون و ديگر مشتقات شيميايي مرفين و كوكايين و نيز عصاره‌ي شيميايي حشيش و روغن حشيش را وارد كشور كند يا توليد يا توزيع يا صادر كند يا خريد و يا فروش كند و يا در معرض فروش قرار دهد و يا نگهداري، مخفي و يا حمل كند با توجه به ميزان مواد به شرح زير مجازات خواهد شد:

-تا پنج ميلي گرم، از دويست تا پانصد هزار ريال جريمه‌ي نقدي و بيست تا پنجاه ضربه شلاق
-بيش از پنج سانتي گرم تا يك گرم، از يك ميليون تا سه ميليون ريال جريمه‌ي نقدي و سه تا هفتاد ضربه شلاق
-بيش از يك گرم تا چهار گرم، از چهار ميليون تا ده ميليون ريال جريمه‌ي نقدي و دو تا پنج سال حبس و سي تا هفتاد ضربه شلاق
-بيش از چهار گرم تا پانزده گرم، از ده تا بيست ميليون ريال جريمه‌ي نقدي و سه تا هشت سال حبس و سي تا هفتاد و چهار ضربه شلاق
-بيش از پانزده گرم تا سي گرم، از بيست ميليون تا سي ميليون ريال جريمه‌ي نقدي و ده تا پانزده سال حبس و سي تا هفتاد و چهار ضربه شلاق
-بيش از ۲كيلو گرم هرويين و ۳ كيلو گرم شيشه، اعدام و مصادره‌ي اموال به استثناي هزينه‌ي تأمين زندگي متعارف براي خانواده‌ي محكوم

تبصره1:هر گاه محرز شود مرتكب جرم موضوع بند (۶) اين ماده براي بار اول مرتكب اين جرم شده و موفق به توزيع يا فروش آن هم نشده است دادگاه وي را به حبس ابد و هفتاد و چهار ضربه شلاق و مصادره‌ي اموال به استثناي هزينه‌ي تأمين زندگي متعارف براي خانواده‌اش محكوم مي‌نمايد.

تبصره ۲: در كليه‌ي موارد فوق چنان چه متهم از كاركنان دولت يا شركت‌هاي دولتي و شركت‌ها و يا مؤسسات وابسته به دولت باشد، علاوه بر مجازات‌هاي مذكور در اين ماده به انفصال دايم از خدمات دولتي نيز محكوم خواهد شد.

اگر خود رو حامل مواد مخدر شناسايي شود چه مجازاتي در پي دارد؟

براساس اصلاحات ماده 30 قانون مبارزه با مواد مخدر، وسائل نقليه اي كه حامل مواد مخدر شناخته مي شوند به نفع دولت ضبط و باتصويب ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختيار سازمان كاشف قرار مي گيرد. چنانچه حمل موادمخدر بدون اذن و اطلاع مالك وسيله نقليه صورت گرفته باشد وسيله نقليه به مالك آن مسترد مي شود.

تبصره ـ كليه افرادي كه به هر نحو اقدام به ساخت يا تعبيه جاسازي جهت حمل موادمخدر در وسائل نقليه مي نمايند، در صورت وقوع جرم به عنوان معاون در جرم ارتكابي و درغير آن از سه ماه تا شش ماه حبس و حسب مورد از ده ميليون ريال تا پنجاه ميليون ريال جريمه نقدي محكوم مي شوند.

نكته: لازم به ذكر است كه فارغ از نوع مخدري كه چاقاق شده است، اگر به صورت عمده باشد مجارات آن قابل تعويق و بخشش نيست.

محل فروش و قاچاق مواد مخدر

نظر به ماده 13 قانون مبارزه با مواد مخدر در ارتباط با محلي كه اختصاص به خريد و فروش مواد است آ مده است كه اگر كسي واحد صنعتي ، تجاري ، خدماتي و يا محل مسكوني خود را براي انبار كردن ، توليد و يا توزيع مواد مخدر يا روان‌گردان‌هاي صنعتي غيرداروئي معد سازد و يا مورد استفاده قرار دهد و يا بدين منظور آنها را در اختيار ديگري بگذارد و نيز هر گاه نماينده مالك بااطلاع يا اجازه وي مرتكب اين امور شود. موافقت اصولي و پروانه بهره برداري واحد صنعتي يا جواز كسب واحد تجاري و خدماتي مربوط لغو و واحد يا واحدهاي مذكور در اين ماده به نفع دولت ضبط مي گردد.

نتيجه گيري

علارغم نكات گفته شده، در مواد مختلف قوانين مبارزه با مواد مخدر، مجازات هاي هر نوع مواد صنعتي و سنتي به شكل روان بيان شده است اما در اينجا تلاش شد تا مواردي كه كمتر به آن اشاره شده است بازگو شود در كنار اين موارد ميتوانيد جهت مشاوره دقيق در اين مبحث، با وكيل مواد مخدر ارتباط برقرار كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.