یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

تصادف راننده بدون گواهينامه

جرائم مربوط به عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي كه نهايتا منجر به تصادفات است، از آن دسته موارد شايع ميباشد كه علاوه بر سخت گيري هاي جدي در قانون باز هم حادثه ايجاد ميكند كه البته در ايران آمار فراتر است و هر ساله حوادث و خسارت هاي شديدي را به بار مي آورد؛ افزون بر آن برخي از موارد هم شدت اين جرائم و حوادث را بيشتر ميكنند. رانندگي بدون داشتن گواهينامه يكي از همين موارد است كه وكيل تصادفات رانندگي آهوپاي به توضيح و مجازات آن پرداخته است.

 

جرم رانندگي بدون گواهينامه

در قوانين كشور تصادف برابر است با برخورد وسيله نقليه با يك ديگر و يا برخورد با عابر پياده كه نهايتا منجر به جرح، فوت و يا خسارات مالي ميشود. در اينجا، قانون و پليس راهنمايي رانندگي وظيفه برنام ه‏ريزي اجرايي و كنترل اجراي قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي در سطح شهر ها و جاده‏هاي برون شهري و رسيدگي به تصادفات، تخلفات و حوادث رانندگي را دارند؛ از جمله اين موارد برسي مداركي است كه راننده هنگام بروز حادثه اي همراه خود دارد. قبل از همه چيز بايد گفته شود كه برخلاف تصور غلط، نداشتن گواهينامه دليلي بر مقصر بودن راننده نيست و اين مورد جدا برسي ميشود اما اگر در وقوع تصادف يكي از طرفين بدون گواهينامه باشد و مقصر شناخته شود، قانون وظيفه تشديد مجازات را دارد.

 

بنابر اين هر‌كس بخواهد با هر نوع وسيله نقليه موتوري مثل خودروي سواري، كاميون و اتوبوس رانندگي كند، بايد گواهي‌نامه‌اي را كه براي رانندگي با آن نوع وسيله نقليه موردنياز است، دارا باشد. در‌غير‌اين‌صورت با متخلفان برابر قوانين و مقررات رفتار مي‌شود.

 

نكته مهم اين است كه اگر كسي گواهي‌نامه‌ي رانندگي داشته باشد اما اعتبار آن به پايان رسيده باشد و بدون تمديد اعتبار گواهي‌نامه‌ي خود اقدام به رانندگي كند، مرتكب جرم رانندگي بدون گواهي‌نامه نشده است. در اين صورت او مرتكب تخلف شده كه اين مسئله جدا جرم انگاري شده و موظف به پرداخت جريمه خواهد بود. اين راننده مي‌تواند پس از پرداخت جريمه‌ي نقدي، مطابق آيين نامه‌ي مربوطه گواهي‌نامه‌ي خود را تمديد كند. اما اين مورد دو مسئوليت را شامل ميشود، مثلا يكي از آن ها اقدام نكردن به‌موقع براي تعويض گواهينامه، كه جريمه خاص خود را دارد و ديگري، رانندگي بدون در اختيار داشتن گواهينامه معتبر است كه در حكم رانندگي بدون داشتن گواهينامه است و فرد مرتكب نيز، فرد فاقد گواهينامه محسوب مي‌شود.

 

مجازات تصادف براي راننده‎ي بدون گواهينامه

بدون تفاوت اينكه راننده مقصر است يا خير، كسي كه بدون داشتن گواهينامه، رانندگي كند، به موجب قانون مرتكب جرم شده است و مجازات آن دو تا شش ماه حبس خواهد بود و چنانچه مقصر باشد جرم ديگر هم اضافه ميشود و در برخي موارد همراه با تشديد است. همچنين مطابق بند ج ماده ۱۰ قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي در صورتي‌ كه راننده بدون داشتن گواهينامه مبادرت به رانندگي نمايد، وسيله نقليه متوقف و راننده به مرجع قضائي معرفي مي‌شود اما طبق تغييراتي كه اخيرا در قانون صورت گرفته است، مجازات رانندگي بدون گواهينامه، درجه شش محسوب شده و برخلاف گذشته كه مجازات رانندگي بدون گواهينامه در دسته مجازات هاي درجه هفت به حساب مي آمد با تغيير به وجود آمده مجازات رانندگي بدون گواهينامه رانندگي بين 6 ماه تا 2 سال تعيين مي شود و البته جريمه نقدي هم افزايش يافته است.

 

اگر شخص فاقد گواهينامه مسبب فوت شود چه مجازاتي دارد؟

در باور بسياري جا افتاده است كه اگر در يك حادثه رانندگي كه يكي از طرفين فاقد گواهينامه است، شخص ديگر فوت كند اين عمل قتل عمد به حساب مي آيد كه همين عامل سبب فرار بسياري از افراد از صحنه تصادف ميشود (فرار از صحنه تصادف بزرگ ترين اشتباه شما) و زمينه ساز مشكلات و رقم خوردن جرائم شديد تري است؛ اما آنچه كه واقعيت است قتل عمدي صورت نگرفته و راننده فاقد گواهينامه به قصاص محكوم نميشود و دادگاه تنها حبس تعزيري مشخص و ديه را در نظر ميگيرد.

 

مسئوليت بيمه و پرداخت خسارت براي شخص فاقد گواهينامه

طبق متن قانون بيمه و مسئوليت مدني، صورتي‌كه راننده مسبب، فاقد گواهينامه رانندگي باشد يا گواهينامه او متناسب با نوع وسيله نقليه نباشد، بيمه باز هم مكلف است بدون هيچ شرط و اخذ تضمين، خسارت زيان‌ديده را پرداخت كند و پس از آن مي‌تواند(در صورتي كه حادثه از عمد باشد) به قائم‌مقامي زيان‌ديده از طريق مراجع قانوني براي بازيافت تمام يا بخشي از وجوه پرداخت‌شده به شخصي كه موجب خسارت شده است مراجعه كند.

سخن آخر

به جهت بر قرار بودن قوانين راهنمايي و رانندگي و قضايي، رانندگي مستلزم داشتن گواهينامه است و به يقين نداشتن آن منجر به مشكلات و مجازات هاي ناخوشايندي ميشود و در كنار آن ممكن است به علت نداشتن تجربه كافي به خصوص براي جواناني كه هنوز به سن قانوني و اخذ گواهينامه نرسيده اند، سوانح غير قابل جبراني پديدار شود؛ از اين رو توصيه ميشود هميشه مدارك لازم را در اختيار داشته باشيد و در صورت بروز مشكلات در اين زمينه ميتوانيد با وكيل تصادف رانندگي آهوپاي تماس بگيريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.